Logotype för vattenliv
kr 0

Varukorg

Inga produkter i varukorgen.

Förutsatt att dina varor finns i lager, gör vi allt vi kan för att din order ska lämnar vårt lager samma dag om du lägger ordern senast 12:00 på vardagar under april – september. Under övriga månader kan du lägga din order så sent som kl 14:00 och den kommer med största sannolikhet att skickas samma dag.

Om din order innehåller varor som inte finns i lager skickas din order så snart den är komplett.

Du kan i kassan välja att hämta din beställning på vårt lager.
När vi har plockat ihop din beställning meddelar vi dig via mail.

Vi erbjuder öppet köp i 30 dagar, med det menas att du får skicka tillbaka produkten till oss. Men du står för fraktkostnaden.

  • Detta är förutsatt att varan returneras i originalskick och i oskadad originalförpackning. Detta innebär att du har rätt att undersöka varan men inte använda den.

  • Vid öppet köp vill vi att du kontaktar oss först. Ange alltid ordernummer vid kontakt.

kr 0

Varukorg

Inga produkter i varukorgen.

Från 19/12 till 7/1 har vi julledigt. Lagervaror som går som paket skickas under denna period.

Köpvillkor

När du gör en beställning hos oss på Vattenliv godkänner du också våra köpvillkor. Villkoren kan förändras, läs därför igenom dem noga innan du bekräftar ditt köp. Om du vill handla för Svenska kyrkans, en kommun, landsting eller annan statlig myndighets räkning och vill ha en faktura, kontakta oss så hjälper vi dig.

Den snabblästa versionen, se fullständig längre ner

  • Leveranstid framgår av produkten, i kassan och på din orderbekräftelse.
  • Frakt debiteras alla orders under 7500 kr inkl. moms. Du ser alltid priset och kan välja fraktsätt i kassan. Vi samarbetar med PostNord i alla våra leveranser. Vill du hämta på vårt lager utanför Kalmar? Välj det som fraktsätt.
  • Vi lämnar 30 dagars öppet köp. Öppet köp gäller inte måttbeställda eller special varor, framgår alltid på produktsidan.
  • Vid retur på öppet köp står du för fraktkostnaden till oss samt att det packas väl för att undvika transportskador. Kontakta oss alltid innan retur! Vi tar ut en avgift som motsvarar den frakt du betalat för din order vid retur till oss. Detta gäller även del eller hel retur av orders med fri frakt. Då är avgiften den kostnaden för just den eller de produkterna du returnerar.
  • Vi samarbetar med Svea Bank AB (publ) och du kan betala med Swish,  kort, mot faktura, delbetalning eller Svea konto. Vid de sista tre görs en kreditupplysning i de flesta fall.
  • Ej uthämtade paket debiteras med f n 350 kr. Ett ej uthämtat paket är inte lika med öppet köp!

Priser

Alla våra priser är i Svenska Kronor och inkluderar gällande moms, för närvarande 25%.
På priset tillkommer frakt. Priset på produkten är det som gäller på beställningsdagen.
Vattenliv förbehåller sig rätten att ändra priser och sortiment utan särskilda notiser om detta.

Leveranstid

Finns hela din beställning i lager skickas den från oss senast nästa vardag, beställer du före kl. 12 skickar vi i regel samma dag.
Väntar vi hem en tillfälligt slut vara de närmaste dagarna efter din beställning håller vi ordern tills allt har kommit hem.
Kommer en produkt att vara slut en längre tid kontaktar vi dig omgående för att hitta den bästa lösningen för dig.
Du kan följa din beställning under Mitt konto.

Betalning

Swish

Du har möjlighet att betala direkt när du handlar genom Swish. 

Kort

Du har möjlighet att betala direkt om du handlar med kort. Vi tar VISA och MASTERCARD. Kortbetalningar hanteras av vår samarbetspartner, Svea Bank AB (publ), för att garantera en snabb och säker betalning. Trädgårdsliv AB/Vattenliv lagrar inga uppgifter om kortnummer. Ingen extra avgift tas ut när du beställer med kort utöver ev. fraktavgift. Beloppet dras direkt vid köp. Du har möjlighet att ange en annan leveransadress vid betalning med kort.

Direktbetalning från ditt bankkonto

Du har möjlighet att betala direkt från ditt bankkonto via Svea Bank AB (publ):s partner Trustly. Du signerar via ditt BankID. 

Faktura – Svea Bank AB (publ) – Privatperson

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB (publ) . För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Trädgårdsliv AB/Vattenliv överlåtna till Svea Bank AB (publ) . Fakturan skickas via e-post till dig dagen efter paketet gått till dig. Det är viktigt att du själv håller koll på att du fått fakturan till den e-post adress du lämnat vid beställningen. Har den inte kommit efter ett par dagar ta kontakt med oss så skickar vi om den.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar för privatpersoner och 30 dagar för företag. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2% per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Alla fakturor från Svea Bank AB (publ) kommer via e-post. Det är viktigt att du själv håller koll på att du fått fakturan till den e-post adress du lämnat vid beställningen. Har den inte kommit efter ett par dagar ta kontakt med oss så skickar vi om den.

Vid köp mot faktura skickas din beställning till den adress där du är folkbokförd som förvald, den adress som anges när du knappat in ditt personnummer, allt för din säkerhets skull. Vill du ha leverans till en annan adress går det att ändra vid fakturaköp om du har bank-id.

Max beloppet för ett fakturaköp är 50 000 kr.

Företagsfaktura

Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura ("företagsfaktura").
 
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
 
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
 
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
 
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

 

Delbetalning – Svea Bank AB (publ)

Genom vårt samarbete med Svea Bank AB (publ) kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information. Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.
Vid köp med delbetalning skickas din beställning till den adress där du är folkbokförd som förvalt, den adress som anges när du knappat in ditt personnummer, allt för din säkerhets skull. Vill du ha leverans till en annan adress går det att ändra vid delbetalning om du har bank-id.

Max beloppet för en delbetalning är 50 000 kr.

Allmänna villkor

Flexibel delbetalning – Svea Bank AB (publ)

Du har möjlighet att ansöka om en kontokredit hos Svea Bank AB (publ) . Har du nyttjat den får du ett utdrag varje månad med information om hur mycket som ska betalas. Se mera i länken nedan. Vid köp med kontokredit skickas din beställning till den adress där du är folkbokförd som förvalt, den adress som anges när du knappat in ditt personnummer, allt för din säkerhets skull. Vill du ha leverans till en annan adress går det att ändra vid kontokredit om du har bank-id.

Allmänna villkor

Transport

Privatpersoner

Mindre varor levereras som paket till privatpersoner. Vi använder oss av Postnord för denna typ av leverans. Postnord har två alternativ, hämta ut paketet på närmaste serviceställe (MyPack) eller hempaket vilket betyder att du kan få ditt paket hem till dörren. När hempaket finns för leverans får du ett SMS eller e-post med information om din leverans. Det går också bra att använda Postnords app för detta. Du måste själv göra ett aktivt val för att utkörning ska ske. Stora skillnader på tiderna när hempaket kan levereras förekommer i landet. Vill du veta exakt vad som gäller för din ort ber vi dig kontakta Postnord. Kostnaden för de olika alternativen ser du i kassan.

Stora filter, formgjutna dammar m.m. levereras på pall eller som styckegods till privatpersoner. Vi använder Postnord för denna transport. Postnord aviserar en gång med en fördefinierad leveransdag och tidsintervall. Chauffören ringer mottagaren ca 2 stopp före leverans. Mottagaren måste var på plats.

Du har väl inte missat Postnords app? Där kan du spåra dina paket och den underlättar även när du ska hämta ut ditt paket. Finns både för Apple och Android.

Företag

Företag kan välja att hämta ut sina paket på närmsta utlämningsställe eller få er beställning levererade med Postnords företagspaket. Ni väljer detta själva i kassan. Stora filter, formgjutna dammar m.m. levereras på pall eller som styckegods till er.

Lager i Hossmo, Kalmar

På vårt lager i Hossmo strax söder om Kalmar finns möjligheten att hämta din beställning. Gör i så fall din beställning som vanligt och ange “Hämta själv i Kalmar”. Vi meddelar dig när ordern är färdig att hämta via e-post. Du väljer betalningssätt vid beställningen och den är betald när du kommer för att hämta.

Fraktpriser

Våra fraktpriser varierar beroende på hur stor och tung beställningen är. Fraktpriset på din beställning framgår alltid i kassan. Det tillkommer aldrig något utöver det. Vi levererar fraktfritt om du handlar varor för över 7500 kr inkl. moms. Detta gäller endast för leverans inom Sverige.

Leverans till Danmark och andra länder

Vi levererar våra varor även till Danmark. Varorna levereras mot kortbetalning. Paket hämtas på närmaste postkontor. Större och tyngre sändningar levereras med lastbil.
Till andra länder levererar vi mot förskottsbetalning. Kontakta oss för att få reda på vad frakten kostar till dig. Utländska kunder kan välja att hämta sitt paket på ett svenskt postkontor/utlämningsställe vid eventuell vistelse i Sverige. I så fall blir frakten den som visas i butiken vid beställning. Kontakta oss efter genomförd beställning. Samtliga priser som anges i butiken är i Svenska Kronor.

Norge

Tyvärr kan vi inte leverera till Norge. Ett alternativ för dig som bor i Norge och nära svenska gränsen är att vi skickar ett utlämningsställe i Sverige och du hämtar där istället.

Bor du i Finland?

Sen våren 2013 har Vattenliv sin finska motsvarighet. Du hittar butiken här www.vattenliv.fi.

Transportsäkerhet

Vattenliv står alltid för eventuella fraktskador mellan vårt lager och ditt närmaste serviceställe alt. hemadress beroende på fraktsätt. Ser du en synlig skada på paketet när du tar emot sändningen ska detta ALLTID påtalas och anmälas till Postnord direkt. Har du möjligt ta också kort på skadan. Vid retur står du för transporten och eventuella skador.

Ej utlöst försändelse

För försändelser som ej är utlösta debiteras en avgift om f n 350 kr inklusive moms för att täcka Trädgårdsliv ABs/vattenliv.se transport- och administrationskostnader. Ett ej uthämtat paket är inte lika med att du vill returerna din order. Hämta alltid ut och meddela oss om du vill returnera.

Anmärkning på leverans

Skulle vi leverera fel antal eller fel vara är vi angelägna om att du meddelar oss så snart som möjligt så att vi kan rätta till felet. Behöver varan skickas tillbaka till oss sänder vi en kostnadsfri paketavi till dig. Ersättningsleveransen sker naturligtvis helt utan kostnad för dig.

Kontakta alltid oss innan du returnerar varor.

Felaktig eller skadad vara ska reklameras inom 14 dagar.

Garanti

Som minimum lämnar vi 1 års garanti på våra varor.

Vissa artiklar har betydlig längre garanti, detta framgår av produktinformationen.

Garantin gäller om någon vara, trots normal användning, skulle gå sönder. Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar reparation av fabrikations- och materialfel.

Kvitto/faktura ska uppvisas vid garantianspråk.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut. ARN når du enklast via deras hemsida.

Ångerrätt och öppetköp

Kontakta alltid oss innan du returnerar varor!

Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att du tagit emot varorna. Vi på Vattenliv tillämpar öppet köp i 30 dagar vilket ger dig full returrätt i 30 dagar efter mottagandet, förutsatt att varan returneras i originalskick och i oskadad originalförpackning. Detta innebär att du har rätt att undersöka varan men inte använda den. Som exempel får en dammsugare inte användas i vatten eller en fontänpump får inte provköras i vatten. Då är den använd.

Öppet köp/returrätt gäller ej på måttbeställda varor t.ex. dammduk och slangar.

Vid eventuell retur vid öppet köp vill vi att du kontaktar oss först.

Det är ditt ansvar att varan och dess originalförpackning kommer till oss i oskadat skick. Se därför till att varan emballeras väl. Om något skulle hända med varan trots att den emballerats på tillfredsställande sätt, är det fraktbolaget som är ersättningsskyldigt. Returen är godkänd först när vi har kontrollerat varan.

Vid godkänd retur återbetalas summan inom kort.

Vi tar ut en avgift som motsvarar den frakt du betalat för din order vid retur till oss. Detta gäller även del eller hel retur av orders med fri frakt. Då är avgiften den kostnaden för just den eller de produkterna du returnerar. Detta gör att vid köp via faktura och delbetalning finns då belopp kvar att betala vid retur. Vi meddelar alltid när vi fått varan i retur.

Vid ej godkänd retur returneras varan och frakt debiteras dig.

Personuppgifter

Dina personuppgifter används i huvudsak för att administrera ditt köp, leverans av varor och för att vi ska kunna förse dig med relevant service eller annan kunduppföljning [samt för att analysera ditt beteende för att förse dig med riktade och relevanta marknadsföringserbjudanden (s.k. profilering)], produktinformation samt till marknads- och kundanalyser, affärs- och metodutveckling och statistik.

De rättsliga grunden för vår behandling är: fullgörande av avtal, rättslig förpliktelse eller berättigat intresse. Information om eventuella övriga ändamål med vår behandling av dina personuppgifter och fullständig information om vår personuppgiftshantering hittar du i vår Personuppgifts policy.

 

 

Ring oss på
0480 - 73 73 40
Måndag till onsdag
09:30 - 15:00
hej@vattenliv.se

Vår egna damm

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få ny inspiration samt erbjudanden från vårt breda utbud 1 - 2 gånger per månad.



Jag samtycker till behandling av mina personuppgifter
vattenliv.se
Trädgårdsliv AB, Hossmo gård 140, 388 92 Ljungbyholm
Organisationsnummer: 556603-3428
© 2022 Trädgårdsliv AB
Sitemap